Badania Wydziału

Najistotniejsze kierunki badań realizowane w Wydziale Techniki Morskiej i Transportu to:

  • badania i rozwój metod projektowania i analizy wytrzymałości konstrukcji
  • środków transportu wodnego oraz optymalizacji środków  i systemów transportowych
  • badania i rozwój metod budowy i remontów środków transportu wodnego
  • badania i rozwój metod projektowania środków transportu wodnego
  • hydromechaniki okrętów oraz prognozowania właściwości morskich  i oporowo-napędowych
  • badania i rozwój niekonwencjonalnych źródeł energii napędu środków transportu
  • badania i rozwój metod projektowania systemów technicznego zabezpieczenia
  • środków transportu wodnego i lądowego oraz badania bezpieczeństwa środków transportu
  • badania i rozwój metod projektowania i badań okrętowych i portowych  systemów przeładunku i transportu
  • badania i rozwój metod projektowania systemów transportowych,  procesów logistycznych i analizy ekonomicznej tych systemów
  • badania i rozwój metod projektowania i badań technicznych  stacjonarnych i mobilnych urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych

 

Tematy badań realizowanych przez zespoły badawcze Wydziału:

  • Badania jednostopniowych obiegów chłodniczych
  • Badania zjawisk mechanicznych w napędach i ustrojach nośnych maszyn pokładowych
  • Pakiety programów wspomagających procesy projektowania siłowni okrętowych
  • Hydromechaniczne podstawy projektowania systemów i pływających obiektów oceanotechnicznych
  • Nowoczesne techniki wytwarzania konstrukcji głębinowych i okrętowych
  • Rozbudowa systemów pomiarowych i programów komputerowych związanych z wektorową analizą pola akustycznego
  • Inżynieria ochrony obiektów morskich i śródlądowych
  • Metody komputerowe w mechanice, hydromechanice i projektowaniu konstrukcji obiektów pływających
  • Badania procesów termodynamicznych i rozwój konstrukcji cieplnych silników tłokowych o spalaniu wewnętrznym i zewnętrznym
  • Technika śródlądowa
  • Niekonwencjonalne metody zasilania obiektów oceanotechnicznych
  • Okrętowe instalacje chłodnicze
  • Przestrzenne deformacje pola akustycznego reagującego na obecność obiektów trójwymiarowych
  • Rozwój metod projektowania energooszczędnych okrętowych siłowni motorowych
  • Zintegrowane systemy transportowe
  • Bezpieczeństwo i niezawodność jednostek pływających w warunkach sztormowych
  • Bezpieczeństwo i niezawodność zintegrowanych systemów transportowych
  • Procesy wytwórcze w oceanotechnice - Technologia wytwarzania, organizacji procesów
  • Niekonwencjonalne zastosowania sterowników programowych
  • Zastosowanie metod numerycznych do obliczenia połączeń elementów maszyn
  • Analiza efektywności termicznej obiegów chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzatorów
  • Analiza wytrzymałościowa połączeń elementów maszyn
  • Rozwój metod projektowania energooszczędnych i proekologicznych siłowni okrętowych
  • Opracowanie metod i układów monitoringu i sterowania procesami technologicznymi
  • Nowoczesne technologie w budowie statków i urządzeń oceanotechnicznych
  • Badania zjawisk energetycznych w akustycznym polu przepływowym
  • Badania akustycznych zjawisk przepływowych w polu trójwymiarowym
  • Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego i wibroakustycznego statków i transportu morskiego
  • Konstrukcyjne bezpieczeństwo okrętów i obiektów oceanotechnicznych
  • Obliczenia wytrzymałościowe konstrukcji metodą elementów skończonych
  • Modelowanie matematyczne procesów cieplnych
  • Zarządzanie usługami innowacyjnymi w transporcie intermodalnym
  • Innowacyjne technologie w budowie statków i urządzeń oceanotechnicznych
  • Wieloparametrowa analiza rozwoju europejskich systemów transportu wodnego z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa i niezawodności
  • Zastosowanie sztucznej inteligencji w systemach przemysłowych i transporcie
  • Analiza numeryczna konstrukcji płytowych na podłożu wielowarstwowym

 

Tematy badań realizowanych przez pracowników naukowych Wydziału:

  • Innowacyjne technologie przewozowe w transporcie morskim i śródlądowym
  • Czynniki determinujące popyt na przewozy pasażerskie w aglomeracji szczecińskiej z uwzględnieniem szybkich środków transportu
  • Opracowanie determinant rozwoju i organizacji logistyki w przedsiębiorstwie transportowym
  • Model sterowania jakością w przedsiębiorstwie stoczniowym
  • Optymalizacja kształtu kadłuba statku transportowego
  • Opracowanie teoretycznych podstaw metod i procedur dynamicznego sterowania zabezpieczeniem materiałowym okrętowych procesów technologicznych
  • Numeryczne prognozowanie średniej długoterminowej prędkości eksploatacyjnej statku transportowego
  • Właściwości morskie w projektowaniu i eksploatacji statków
  • Ewolucyjne metody optymalizacji globalnej w zastosowaniu do projektowania konstrukcji okrętów
  • Perturbacje parametryczne w mechanice zniszczenia.
  • Deterministyczne i stochastyczne sformułowania układów belkowych
  • Wytrzymałość i niezawodność konstrukcji kadłuba okrętowego
  • Nieliniowa analiza konstrukcji posadowionych na podłożu
  • Modelowanie matematyczne niestacjonarnych pól temperatury w równoległoprądowych trójczynnikowych wymiennikach ciepła
  • Rozwój metod projektowania instalacji siłowni motorowych
  • Studium badań energooszczędnych i przyjaznych środowisku okrętowych systemów energetycznych
  • Sterowanie ruchem bezzałogowych pojazdów głębinowych
  • Metodyka badawcza wyznaczania przecieków gazu roboczego przez uszczelnienia elementów układu tłokowo-korbowego silnika Stirlinga
  • Zastosowanie metody symulacji komputerowej do analizy drzewa uszkodzeń z uwzględnieniem stanów awaryjnych, rezerw, degradacji i odnowy
  • Analiza porównawcza badań intensywności wydzielania ciepła przez materiały okrętowe oraz metoda poprawności pomiaru
  • Badania symulacyjne i rozwój systemów optymalizacji układów sterujących w procesach transportowych i składowania
  • Wpływ wybranych czynników na wydajność masową termoelektrycznej wytwornicy lodu kostkowego
  • Wpływ parametrów dwupołożeniowej regulacji temperatury na cechy eksploatacyjne chłodziarki termoelektrycznej
  • Badania wpływu regeneracji zewnętrznej ciepła na wydajność ziębniczą i efektywność energetyczną obiegu Lorenza dla mieszaniny R419A
  • Probabilistyczny model diagnostyczny okrętowego silnika napędu głównego statku