Najistotniejsze kierunki badań realizowane w Wydziale Techniki Morskiej i Transportu to:
- badania i rozwój metod projektowania i analizy wytrzymałości konstrukcji
- środków transportu wodnego oraz optymalizacji środków i systemów transportowych
- badania i rozwój metod budowy i remontów środków transportu wodnego
- badania i rozwój metod projektowania środków transportu wodnego
- hydromechaniki okrętów oraz prognozowania właściwości morskich i oporowo-napędowych
- badania i rozwój niekonwencjonalnych źródeł energii napędu środków transportu
- badania i rozwój metod projektowania systemów technicznego zabezpieczenia
- środków transportu wodnego i lądowego oraz badania bezpieczeństwa środków transportu
- badania i rozwój metod projektowania i badań okrętowych i portowych systemów przeładunku i transportu
- badania i rozwój metod projektowania systemów transportowych, procesów logistycznych i analizy ekonomicznej tych systemów
- badania i rozwój metod projektowania i badań technicznych stacjonarnych i mobilnych urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Tematy badań realizowanych przez zespoły badawcze Wydziału:
- Badania jednostopniowych obiegów chłodniczych
- Badania zjawisk mechanicznych w napędach i ustrojach nośnych maszyn pokładowych
- Pakiety programów wspomagających procesy projektowania siłowni okrętowych
- Hydromechaniczne podstawy projektowania systemów i pływających obiektów oceanotechnicznych
- Nowoczesne techniki wytwarzania konstrukcji głębinowych i okrętowych
- Rozbudowa systemów pomiarowych i programów komputerowych związanych z wektorową analizą pola akustycznego
- Inżynieria ochrony obiektów morskich i śródlądowych
- Metody komputerowe w mechanice, hydromechanice i projektowaniu konstrukcji obiektów pływających
- Badania procesów termodynamicznych i rozwój konstrukcji cieplnych silników tłokowych o spalaniu wewnętrznym i zewnętrznym
- Technika śródlądowa
- Niekonwencjonalne metody zasilania obiektów oceanotechnicznych
- Okrętowe instalacje chłodnicze
- Przestrzenne deformacje pola akustycznego reagującego na obecność obiektów trójwymiarowych
- Rozwój metod projektowania energooszczędnych okrętowych siłowni motorowych
- Zintegrowane systemy transportowe
- Bezpieczeństwo i niezawodność jednostek pływających w warunkach sztormowych
- Bezpieczeństwo i niezawodność zintegrowanych systemów transportowych
- Procesy wytwórcze w oceanotechnice - Technologia wytwarzania, organizacji procesów
- Niekonwencjonalne zastosowania sterowników programowych
- Zastosowanie metod numerycznych do obliczenia połączeń elementów maszyn
- Analiza efektywności termicznej obiegów chłodniczych, pomp ciepła i klimatyzatorów
- Analiza wytrzymałościowa połączeń elementów maszyn
- Rozwój metod projektowania energooszczędnych i proekologicznych siłowni okrętowych
- Opracowanie metod i układów monitoringu i sterowania procesami technologicznymi
- Nowoczesne technologie w budowie statków i urządzeń oceanotechnicznych
- Badania zjawisk energetycznych w akustycznym polu przepływowym
- Badania akustycznych zjawisk przepływowych w polu trójwymiarowym
- Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego i wibroakustycznego statków i transportu morskiego
- Konstrukcyjne bezpieczeństwo okrętów i obiektów oceanotechnicznych
- Obliczenia wytrzymałościowe konstrukcji metodą elementów skończonych
- Modelowanie matematyczne procesów cieplnych
- Zarządzanie usługami innowacyjnymi w transporcie intermodalnym
- Innowacyjne technologie w budowie statków i urządzeń oceanotechnicznych
- Wieloparametrowa analiza rozwoju europejskich systemów transportu wodnego z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa i niezawodności
- Zastosowanie sztucznej inteligencji w systemach przemysłowych i transporcie
- Analiza numeryczna konstrukcji płytowych na podłożu wielowarstwowym
Tematy badań realizowanych przez pracowników naukowych Wydziału:
- Innowacyjne technologie przewozowe w transporcie morskim i śródlądowym
- Czynniki determinujące popyt na przewozy pasażerskie w aglomeracji szczecińskiej z uwzględnieniem szybkich środków transportu
- Opracowanie determinant rozwoju i organizacji logistyki w przedsiębiorstwie transportowym
- Model sterowania jakością w przedsiębiorstwie stoczniowym
- Optymalizacja kształtu kadłuba statku transportowego
- Opracowanie teoretycznych podstaw metod i procedur dynamicznego sterowania zabezpieczeniem materiałowym okrętowych procesów technologicznych
- Numeryczne prognozowanie średniej długoterminowej prędkości eksploatacyjnej statku transportowego
- Właściwości morskie w projektowaniu i eksploatacji statków
- Ewolucyjne metody optymalizacji globalnej w zastosowaniu do projektowania konstrukcji okrętów
- Perturbacje parametryczne w mechanice zniszczenia.
- Deterministyczne i stochastyczne sformułowania układów belkowych
- Wytrzymałość i niezawodność konstrukcji kadłuba okrętowego
- Nieliniowa analiza konstrukcji posadowionych na podłożu
- Modelowanie matematyczne niestacjonarnych pól temperatury w równoległoprądowych trójczynnikowych wymiennikach ciepła
- Rozwój metod projektowania instalacji siłowni motorowych
- Studium badań energooszczędnych i przyjaznych środowisku okrętowych systemów energetycznych
- Sterowanie ruchem bezzałogowych pojazdów głębinowych
- Metodyka badawcza wyznaczania przecieków gazu roboczego przez uszczelnienia elementów układu tłokowo-korbowego silnika Stirlinga
- Zastosowanie metody symulacji komputerowej do analizy drzewa uszkodzeń z uwzględnieniem stanów awaryjnych, rezerw, degradacji i odnowy
- Analiza porównawcza badań intensywności wydzielania ciepła przez materiały okrętowe oraz metoda poprawności pomiaru
- Badania symulacyjne i rozwój systemów optymalizacji układów sterujących w procesach transportowych i składowania
- Wpływ wybranych czynników na wydajność masową termoelektrycznej wytwornicy lodu kostkowego
- Wpływ parametrów dwupołożeniowej regulacji temperatury na cechy eksploatacyjne chłodziarki termoelektrycznej
- Badania wpływu regeneracji zewnętrznej ciepła na wydajność ziębniczą i efektywność energetyczną obiegu Lorenza dla mieszaniny R419A
- Probabilistyczny model diagnostyczny okrętowego silnika napędu głównego statku